Chcesz, aby Twoja firmowa witryna idealnie odzwierciedlała ducha marki i była jej wizytówką przyciągającą nowych Klientów niczym prawdziwy magnes? Współczesne strony internetowe muszą być perfekcyjne – w dobie tak dużej konkurencji każdy szczegół ma znaczenie. Poznaj 3 sprawdzone praktyki, które sprawiają, że projekt będzie przejrzysty, przyjazny dla robotów wyszukiwarek, a jednocześnie skłoni użytkowników do bliższego zapoznania się ze świadczonymi usługami lub oferowanymi produktami oraz zwiększy liczbę zapytań ofertowych. Poznaj przepis na skuteczne tworzenie stron www!
Rozplanuj przejrzyste menu
Menu strony internetowej powinno przede wszystkim ułatwić użytkownikom sprawne poruszanie się zakładkach. Ważne więc, aby było dobrze wyeksponowane, przejrzyste i intuicyjne. Zasady wydają się więc proste. Na wielu firmowych stronach menu wcale nie jest jednak przyjazne dla Internautów odwiedzających po raz pierwszy daną witrynę.
Prawidłowo zaprojektowane menu pomaga użytkownikowi szybko odnaleźć dane, które akurat go interesują – mogą to być np. szczegóły oferty, informacje o marce, cennik świadczonych usług, konkretne produkty wśród asortymentu sklepu internetowego czy numer telefonu do Działu Obsługi Klienta. Nieczytelne menu większość użytkowników zniechęci, ponieważ nie będzie im się chciało mozolnie poszukiwać danych, których akurat potrzebują. Pozostaną jedynie najbardziej zdeterminowane osoby – przypadkowy Klient porzuci stronę i najpewniej przejdzie do konkurencji, która będzie miała bardziej przyjazną witrynę.
Tworzenie stron www z przejrzystym menu wymaga zastosowania kilku dobrych praktyk. Przyjęło się, że pasek ten powinien znaleźć się na górze strony. Internauci przez lata przyzwyczaili się już do takiego rozwiązania. Coś co, projektantowi może wydawać się przejawem kreatywności, dla odbiorcy może być problemem, dlatego kreatywne pomysły nie zawsze się tutaj sprawdzą.
A co, gdy strony internetowe są bardziej rozbudowane i posiadają wiele podstron o różnych stopniach ważności? W tym przypadku można pokusić się o pozostawienie odnośników do najważniejszych danych na górze witryny i umieszczenie dodatkowego, bardziej rozbudowanego menu w stopce (tutaj można zamieścić np. odnośniki do poradników, bazy wiedzy, firmowego bloga, aktualności z życia firmy czy galerii ze zdjęciami). W głównym menu najlepiej pozostawić około 4-6 elementów – taki minimalistyczny projekt będzie prezentował się elegancko i pozostanie zarazem czytelny. A co z odnośnikiem do strony głównej? Z powodzeniem można wykorzystać w jego miejsce logo firmy. Większość odbiorców jest przyzwyczajonych, że po kliknięciu w logotyp marki, przeniosą się ponownie na główną stronę.
Czego unikać podczas projektowania? Najlepiej postawić na prostotę i sprawdzone rozwiązania. Kreatywne nazewnictwo zupełnie nie sprawdzi się w przypadku strony firmowej, na której Internauci chcą szybko zdobyć interesujące ich informacje. Oryginalne nazwy czy dodatkowe elementy graficzne niepotrzebnie wprowadzą chaos i zaburzą czytelność oraz intuicyjność obsługi. Rozbudowane menu, z wieloma rozwijanymi odnośnikami, może sprawdzić się dla tematycznego portalu – w przypadku witryny firmowej takie rozwiązanie wywoła niepotrzebne zamieszanie.
Tworzenie stron www zawsze warto zlecić doświadczonej agencji, która zna dobre praktyki i zadba, aby witryna była funkcjonalna oraz przyjazna dla odbiorcy. Strony internetowe z przejrzystym menu można zamówić w firmie Eniteo (www.eniteo.pl), która posiada wieloletnie doświadczenie w swojej branży i wiele udanych projektów na koncie. Klienci mogą tutaj wybrać strony z systemem zarządzania treścią, oparte o gotowe szablony lub z szatą graficzną przygotowaną na indywidualne zamówienie.
Pamiętaj o dobrych tekstach SEO
Profesjonalne strony internetowe powinny być przyjazne dla użytkownika, a jednocześnie dobrze odczytywane przez algorytmy Google. Podczas przygotowywania projektów, bardzo ważne jest zachowanie balansu i wybranie rozwiązań, które z jednej strony mocno będą wspierać pozycjonowanie, a z drugiej pozostaną estetyczne i doceniane przez Internautów.
Jednym z elementów branych pod uwagę przez roboty wyszukiwarek jest treść zamieszczona na witrynie. Tworzenie stron www wymaga przygotowania dobrych tekstów SEO. Co to jednak oznacza w praktyce? Pierwszym krokiem jest dobór słów kluczowych, które następnie będą wykorzystywane w kampaniach. Podczas przygotowywania fraz, warto skorzystać z narzędzi analitycznych (przydatny będzie m.in. Planer Słów Kluczowych Google Ads).
Gdy słowa kluczowe z dużym potencjałem będą już gotowe, można zacząć przygotowywać treści. Należy jednak pamiętać, że każdy tekst zamieszczony na stronie musi spełnić nie tylko wymogi robotów Google, ale także Klientów. To oznacza, że dobre teksty SEO – z jednej strony muszą zawierać frazy, z drugiej być naturalne i atrakcyjne dla odbiorcy. Ważne, aby przejrzyście przedstawiały ofertę firmy, podkreślały, czym się ona wyróżnia na tle konkurencji oraz jakie korzyści przyniesie Klientowi zamówienie oferowanych usług lub produktów.
Zadbaj o ekspozycję danych kontaktowych
Pamiętaj, że tworzenie stron www ma na celu przede wszystkim dotarcie do Klientów i przekonanie ich do podjęcia akcji (wysłania zapytania ofertowego, zamówienia produktów lub usług). Bardzo ważne jest, aby ułatwić odbiorcom kontakt z Twoją firmą. Jak to zrobić? Odpowiednio eksponując podstawowe dane – numer telefonu, adres e-mail, odnośniki do firmowego konta na FB czy adres siedziby wraz z mapką dojazdu.
Wielu Internautów ceni strony internetowe, które posiadają dodatkowy formularz kontaktowy. Pozwala on szybko zadać pytanie z poziomu witryny (bez konieczności otwierania poczty elektronicznej). Wystarczy jedno kliknięcie, aby wiadomość trafiła prosto do adresata, dlatego taki formularz często zachęca do kontaktu nawet osoby początkowo niezdecydowane i te, które na stronę trafiły przypadkiem. Warto jednak pamiętać, aby był on krótki i nie wymagał od użytkowników wypełniania wielu pól, ponieważ to może zniechęcić do wysyłania zapytań ofertowych. Kod Captcha również może stać się przeszkodą. Wprawdzie zabezpieczy on przed spamem, ale użytkownik może mieć problem z jego odczytaniem i poprawnym przepisaniem. Wtedy najpewniej zrezygnuje z wysłania wiadomości.